Sjukamp

Sjukamp skiller seg fra tikamp med tre færre øvelser og grenene som krever utholdenhet er kortere – 200m og 800m sammenlignet med 400m og 1500m i tikampen. Disse øvelsene gir syvkjemperen mer tid til restitusjon og organisering enn tikjemperen og mindre stress når det gjelder energibesparelse. Øvelsene i en sjukamp følger denne rekkefølgen: 100 meter hekk, høyde, kule, 200 meter, lengde, spyd og 800 meter.

Det er vanligvis store forskjeller I tidsskjemaet på nasjonale mesterskap og større internasjonale mesterskap. Planlegging er viktig og det er klokt å gå gjennom tidsskjemaet i god tid før konkurransen.

Dag 1 syvkamp

100m hekk

Vær på banen i god tid for å finne deg tilrette, sjekk lokal trafikk og veien på forhånd. Finn startnummeret og få utstyr til innveiing. Sjekk at hekker er tilgjengelige for oppvarming. Som hele tiden under konkurranse, holdning betyr alt. Fokuser på deg selv og sine arbeidsoppgaver. 100 meter hekk krever egen spesifikk oppvarming. Gode rutiner fra hekketreninger som inkluderer løping, løp over hekker og blokkstarter er fornuftig å ta med i oppvarmingen.

Høyde

Det er vanlig å gå rett til høyde direkte etter utført 100 meter hekk. Det er fordi det vanligvis er kort tidsrom fra hekken er gjennomført til høydekonkurransen begynner. Høyde gir mange poeng og en god høydekonkurranse er viktig for en god syvkamp. Det er lett å ta med seg negative tanker og en dårlig holdning til høyde dersom hekken ikke var som forventet. Derfor må man komme seg til høydeområdet så fort som mulig og innta høydehopperpersonligheten. Noen utøvere bytter til og med caps for å hjelpe med den mentale endringen. Høydeutstyr er nå øverst I bagen, siden den ble pakket i konkurranserekkefølge kvelden før. Starthøyden bør være en komfortabel høyde for å endre på eventuelle feil, men likevel klarere den. Oppsamlet slitenhet spiller ingen stor rolle i å fullføre mangekampen så alle høyder skal hoppes på. Unngå risiko og se på riv som falsk økonomi.

Kule

Det er vanlig med en god pause mellom høyde og kule, så her byr det seg en mulighet for å spise og drikke godt, hvile og koble ut litt. Utøveren må refokusere for den nye øvelsen og oppvarmingen gjøres som en kulestøter. Det er viktig å vite hva slags oppvarming er lov inne på stadion, er det kun to støt i konkurranserekkefølge? Konkurransen gir kun tre muligheter, altså tre støt, så utøveren bør sikre første støtet så hun har to sjanser til å gå for en god lengde. Gode kulestøtere holder seg aktive gjennom konkurransen for å beholde det mentale fokuset.

200m

Dette er en sprintøvelse som stiller krav til en god oppvarming. Dette er også siste øvelse på dag 1 og ingen poeng å spare energi. Rett etter 200 meteren er ferdig er det viktig å begynne restitusjonsfasen. Begynn med å spise karbohydrater og annet nødvendig ernæring og få i deg væske. Nedløping er viktig og muligens massasje hvis du er vant til det. Et besøk til fysioterapeuten er kanskje nødvendig.

Dag 2 syvkamp

Lengde

Ankom banen i god tid. Det vil være en form for reaksjon på muskler og ledd fra aktivitetene på dag 1. En god oppvarming til lengde er anbefalt. Det er kun tre forsøk og utøveren må sikre et resultat som i kule. Forberedelser på konkurransefart er hensiktsmessig.

Spyd

Spyd gir også mange poeng til en ambisiøs syvkjemper. Denne øvelsen er høyst teknisk og oppvarmingen bør være av ytterste klasse. Ha ditt eget spyd tilgjengelig. Er det en stor gruppe syvkjempere blir spydkonkurransen delt inn i to grupper. Dette er viktig i forhold til restitusjon og reorganiseringstiden mellom spyd og 800 meteren. Utøveren i spydgruppe 2 får god tid mellom lengde og spyd, men kort tid mellom spyd og 800m. Utøvere i spydgruppe 1 vil oppleve situasjonen motsatt.

800m

Siste øvelse er 800 meteren. Det er trolig klokest å tenke på øvelsen som en tidstest enn enn konkurranseløp. Kunnskap om egen plasseringen i poengtabellen er viktig. Utøveren må vite hvor fort en trenger å løpe. Hvor langt unna eller nærme rivalene hun må være. Skal det være 5 eller 10 meter foran? Å forholde seg til distanser er en enklere enn sekundene. Du må fullføre 7 meter foran konkurrent “X” for å vinne. Ta hensyn til varmen når varmer opp.

Utdrag fra boken Combined Events av David Lease